ru | en
ZBÂRNEA Tudor ZBÂRNEA Tudor
29 Decembrie, 1955
Nisporeni, Republica Moldova

Titularizare UAP
27 Decembrie 1990, secţia Pictură





Formarea
Colegiul Republican de Arte Plastice I.E.REPIN din Chişinău
Universitatea de arte, Iaşi, Romania, Facultatea de arte plastice, secţia pictură. Clasa profesorului Corneliu Ionescu
1990 - Membru al Uniunii Artiştilor Plastici din Republica Moldova
1992 - Membru al Grupului ZECE
1996 - Membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România
1997 - Membru al Asociaţiei Internaţionale a Artiştilor Plastici Profesionişti în cadrul UNESCO
Consacrarea
Debutează în anul 1984 în cadrul unei expoziţii republicane de artă contemporană organizată la Chişinău, din acest an participă la toate expoziţiile organizate de Ministerul Culturii şi UAP. din Moldova, din 1992 participă la o serie de saloane oficiale organizate de UAP din România.
1990 - 1992 Şef-adjunct al Departamentului Cultură al Primăriei Chişinău
1992 - 1994 Director al Direcţiei Patrimoniu Cultural, Arte Plastice a Ministerului Culturii
2002 - prezent  Director General al Muzeului Naţional de Artă al Moldovei
2003 - mai 2012-  Presedinte al Sectiei Pictura a UAP din Moldova
Participă în calitate de preşedinte sau membru al juriilor la diverse concursuri nationale si internationale în domeniul Artelor Plastice.
Autor si curator de proecte in domeniul artelor vizuale:
Pictură Contemporană din Moldova la Mons- capitala europeană, 2015
Bienală Internatională de Pictura, Chisinau-2015,2013,2011,2009
Simpozionul Internaţional de pictură "Orheiul Vechi ", 2014
Moldova. Arta contemporana. Moscova- 2012
Vecinii de la Rasarit, Utreht,Olanda,2006;
Moldova, Arta Contemporana,  Bruxelles, Belgia,2006;
Expoziţii personale

2016 - Chişinău, Centrul Expoziţional al UAP C. Brâncuşi , Moldova
2015 - Oradea, Muzeul Ţării Crişurilor ( Palatul Baroc),România
2014 - Cluj-Napoca, Muzeul de Artă, România
2014 - Sibiu, Muzeul Naţional Brukenthal, România
2014 - Ploieşti, Muzeul de Artă, România
2012 - Odesa, Muzeul de Artă, Ucraina
2011 - Homel, Palat Rumeantev-Paschevici, Belorus
2011 - Minsk, Muzeul Național de Artă al Republicii Belorus
2010 - Chişinău, Centrul Expoziţional al UAP C. Brâncuşi , Moldova
2009 - Como (Schignano), Italia
2009 - București, Galeria Dialog, sediul Primaria sec.2, România
2006 - Chişinău, Oficiul Banca Mondială
2006 - Iaşi, Muzeul de Artă, România
2006 - Chişinău, Centrul Expoziţional al UAP C. Brâncuşi , Moldova
2001 - Moscova, Centrul Expoziţional Ţentralinâi Dom Hudojnica, Rusia 
2001 - Paris, Cité Internationale des Arts, Franța
1998 - Bruxelles,  Salonul Mondial Eureca-98, Belgia
1997 - Chişinău, Centrul expoziţional al UAP C. Brâncuşi
1997 - Bucureşti, Casa Americii Latine, România
1995 - Bucureşti, Teatrul Naţional, Galeriile de Artă Etaj -3/4, România
1994 - Piatra Neamţ, Muzeul de Artă, România
1994 - Iaşi, Palatul Culturii, Galeriile de Artă Victoria, România
1992 - Chişinău, Centrul Republican de Cultură şi Artă
1992 - Botoşani, Galeriile de Artă Stefan Luchian, România
1992 - Bucureşti, Galeriile de Artă ale Municipiului, România
1991 - Capo d’Orlando,  Galeria de Artă De’ Florio Arte, Italia
1989 - Chișinău, Uniunea Scriitorilor
1988 - Chisinau, Salonul de Artă al UAP
1987 - Chişinău, Centrul Cultural al Universităţii de Stat
1986 - Chişinău; Galeriile SCR
Expoziții relevante(colective)

2016 - Dreux, Franta
2015 - Expoziţia SALOANELEMOLDOVEI, Bacău- Chişinău
2015 - Beijing, Bienala Internaţională de Artă de la Beijing, China,Ediţia a VI
2015-  Bucureşti, Galeria Căminul Artei, UAP din România
2015-  Bucuresti, Galeria C. Brâncuşi a Parlamentului României
2014 –Timişoara, Salonul Internaţional DIPLOMATIC ART
2014 - Expoziţia Simpozionului ”10 + 1”, Galeria Cupola,UAP, Iaşi
2014 –Expoziţia Simpozionului ”10 + 1”, Galeriile mun.Focşani
2014 - Expoziţia M.Eminescu, Chişinău, Centrul Expoziţional C. Brâncuşi
2014 - Expoziţia SALOANELE MOLDOVEI, Bacău- Chişinău
2013 - Expoziţie de ArtaContemporană  INTERSALON,Cehia şi Germania
2013 - Bucureşti, Muzeul Cotroceni, România
2013 – Bienala Internaţională de Pictură Chişinău - 2013
2012 – Roma, Museu Civilizatiei Romane, Italia
2012 – Capo D’Orlando, Pinacoteca Municipala Tono Zancanaro, Italia
2012- Moscova, Rusia,  Muzeu de Stat de arta decorativa 
2010 - Bucuresti, Romania, Galeria Dialog - 5 ani de activitate
2010 - Cannes, Franţa, Salonul Internaţional de Artă , Cannes-2010
2009 - Cannes, Franţa, Salonul Internaţional de Artă , Cannes-2009
2009 - Moscova, Rusia, Expoziţie Internaţională de Artă Contemporană ARTSALON-2009
2008 - Padova, Italia, Galeria „La Rinascente”
2006 - Moscova, Rusia, Expoziţie Internaţională de Artă Contemporană ARTSALON-2006 
2006 - Utreht, Olanda, Salonul Internaţional de Artă
2006 - Bruxelles, Belgia, Arta Contemporană din Moldova, Sediul Comisiei Europene
2005 - Vilnus, Lituania, Expoziţie de Artă Contemporană din Moldova
2003 - Bucureşti, Institutul Cultural Român, Artă Contemporană din Republica Moldova
2002 - Moscova, Rusia, Expoziţie de Artă Contemporană ARTSALON, 2002
2002 - Lyon, Franţa, Expoziţie de Artă Contemporană din Moldova
1999 - Bucureşti, Salonul Internaţional de Artă, Muzeul Cotroceni
1999 - Roma, Italia Expoziţia de Artă Contemporană româno-italiană
1998 - Buzău, Salonul Naţional de Artă Contemporană
1998, 1999 - Răşita, Salonul Internaţional de Artă Contemporană
1998 - Moscova, Rusia, Expoziţie Internaţională de Artă Contemporană ARTSALON-98, Centrul Expoziţional Krâmskaia Naberejnaia
1997 - Piatra Neamţ, Salonul Naţional de Artă Contemporană
1996 - Bucureşti, Salonul Naţional de Grafică
1993 - Moscova, Rusia, Expoziţia Internaţională "ARTMIF", Galeriile de Artă MANEJ
1993 - Chişinău, Expoziţia Grupului de creaţie ZECE; Galeriile U.A.P.
1993 - Porto Sant' Elpideo, Italia, Galeriile de Artă ale Municipiului
1993 - Bucureşti, Expoziţia Grupului de creaţie ZECE; Teatrul Naţional, Galeriile de Artă Etaj-3/4
1992 - Koln, Germania, Galeriile de Artă ale Municipiului
1992, 1994-1996, 1998,202,2003 Bucuresti, Salonul Municipal
1991 - 2011 - Bacău, Chişinău SALOANELE MOLDOVEI
1990 - Iaşi, Galeriile de Artă VICTORIA
1990 - Ficarra, Italia, Galeriile de Artă ale Municipiului
1989 - Cipru, Expoziţie de Artă Contemporană din Moldova
1988 - Finlanda, Expoziţie de Artă Contemporană din Moldova
1986 - Moscova, URSS, Expoziţia Internaţională de Artă Contemporană ....
Tabere de creatie / documentări
Germania, Italia, Turcia, Georgia, Rusia, Franţa, Polonia, Belgia, Evetia, Olanda,Austria, Lituania, Belarusi
2001 –  rezident al Citè Internationale des Arts din Paris
Premii si mentiuni

2015 – Premiul Primăriei mun. Bacău, acordat în cadrul”Saloanelor Moldovei”
2014 -  Premiul Naţional, acordat de Guvernul Republicii Moldova, pentru merite deosebite îndezvoltarea artelor plastice
2014 -  Premiul Uniunii Artiştilor Plastici din România
2013 -  Premiul Uniunii Artiştilor Plastici din Moldova pentru pictură 
2010 - Laureat al Premiului Ministerului Culturii al RM în cadrul Concursului Naţional în domeniul Artelor Plastice
2010 - Diploma de Onoare de Gradul II, a Guvernului Republicii Moldova
2010 Grande Medalle d’Or, Salon Grand Prix International de Prestige M. C. A. de Cannes - 2010
2009 - Titlul Onorific MAESTRU IN ARTĂ 
2009 Grande Medalle d’Or, Salon Grand Prix International de Prestige M. C. A. de Cannes - 2009 
2009 - Diploma Ministerului Culturii, Concursul Naţional în domeniul Artelor Plastice, Chisinau
2009 - Trofeul "Vicolo Poldo" , Como, Italia
2008 – Premiul Uniunii Artiştilor Plastici din Moldova
2008 - Diploma Ministerului Culturii, Concursul Naţional în domeniul Artelor Plastice, Chisinau
2007 – Premiul Uniunii Artiştilor Plastici din România
2005 - Diploma Ministerului Culturii, Concursul Naţional în domeniul Artelor Plastice, ediţia I, Chisinau
2002 - Premiul Uniunii Artiştilor Plastici din Moldova pentru pictură, Chisinau
2001 - Premiul Centrului Cultural Internaţional G. Apostu, Concursul Saloanele Moldovei, Chisinau
1998 - Medalia de argint Salonul Mondeal Eureca , Bruxelles
1998 - Diploma de onoare a Breslei Artiştilor Plastici Flamanzi , Bruxelles
1997 - Diploma de onoare a Academiei Europene de Artă, Bruxelles
1992 - Premiul II Saloanele Moldovei, Chisinau
1992 - Premiul simpozionului Lucian Blaga, Chişinău
Lucrări în colectii publice / private

Muzeul Naţional de Artă al Moldovei
Muzeul Naţional de ArtăContemporană, Bucureşti, România
Muzeul de Stat de Artă, Ankara, Turcia
Muzeul Naţional de Artă dinChina
Muzeul de Artă,Baia Mare, România
Muzeul de Artă,Bacău, România
Muzeu de Artă, Prahova, România
Muzeul de Artă Cluj- Napoca, România
Muzeul Naţional Brukenthal, Sibiu, România
Muzeul Ţării Crişurilor, Oradea, România
Muzeul de Artă Comparată, Sângeorz  Băi, România
Muzeul Naţional de Arte Plastice, Biskek,Kârghistan
Muzeul Naţional de Artă, Minsk, Belarus
Muzeul A.Mateevici,Căinari, Republica Moldova
Colecţia Parlamentului Republicii Moldova
ColecţiaAmbasadei Române in Republica Moldova
Colecţia AgroindBank Moldova
Colecţia Uniunii Artiştilor Plastici din Moldova
ColecţiaFundatiei STURZA
ColecţiaPublică a oraşului Cannes, Franţa
Pinacoteca Publică a oraşului Capo D’Orlando, Italia Pinacoteca oraşului Focşani, România
Colecţii particulare în ţară şi străinătate: Australia, Austria, Belgia, Franţa, Italia, Germania, Olanda, S.U.A., Rusia, Venezuela, Israel, Turcia, Finlanda, Cipru, Lituania
Bibliografie
Carti, cataloage pliante:
Catalogul Moldova. Arta Contemporana. Chisinau-2012, pag.15
Catalogul Bienalei Internationale de pictura Chisinau-2011, pag. 57
Catalogul Expozitiei "5ani de DIALOG",Galeria Dialog,Bucuresti 2010, pag.220-225
Сatalogul expozitiei personale Tudor Zbarnea-Insertii arhetipale, 2010
Catalogul Le 12 Salon International de peinture et sculpture M.C.A. Cannes-Azur 2010
Catalogul Expozitiei personale Tudor Zbarnea, Galeria  Dialog, Bucuresti 2009
Catalogul Le 11 Salon International de peinture et sculpture M.C.A. Cannes-Azur 2009
Catalogul expozitiei СНГ-культурное пространство без границ, Chisinau- 2009, pag.20
Catalogul  „Салон ЦДХ-2009”, Moscova, 2009, pag.45
Catalogul expozitiei  A night of ART  , Chisinau, 2009, pag.95
Catalogul Bienalei Internaționale de Pictură, Chișinău, 2009, pag.39
V.Ciuca, Exercitii de fidelitate, T.Zbarnea – un clasic modern, , Editura „ART-XXI”, 2007, pag.281
Catalogul  „Салон ЦДХ-2006. Современники”, Moscova, 2006, pag.48
Album T.Zbarnea. Editura "ARC", 2006 
Calendar National 2005, Chisinau 2004, pag. 366
Catalog Grupul ZECE, Editura”Atelier”, 2002
Искусство наций, Moscova, 2002, pag. 112
Catalogul  „Салон ЦДХ-2001”, Moscova, 2001, pag.31
Catalogul  Salonul de Arta Bucuresti 2001, MILENIUM, Bucuresti, 2001, pag.22
.Petre Popescu Gogan, Album de arta. Rezonanţe eminisciene în arta plastică, Editura "Litera" 2001 
Catalogul Targului International de Arte Vizuale, Cotroceni, Bucuresti, 1999, pag.58
Catalogul expozitiei  Salon  Mondial BRUSSELS EURECA, Bruxelles, Belgia,   editia 47  1998, pag.171
Album T.Zbarnea. Editura "Info-Team". Tipar "Arc", 1998 
Enciclopedia artiştilor contemporani. Editura "Arc-2000", 1998  
Catalogul expozitiei  Salonul municipal 1995-1996, Bucuresti, 1996 pag. 18, 44
Catalogul Expozitiei personale, Tudor Zbarnea, Oficiul National pentru documentare si expozitii de arta,  Bucuresti, 1995
Catalog Tabara Internationala de Pictura Baia Mare 1994, Centrul Artistic Baia Mare, 1994
Pliant Tudor Zbarnea, Editat de Fundatia SOROS Moldova, Editura „ARC” 1994   
Catalog ARTMIF 1993, Galeria ELITE,  Moskova , Rusia, oct.1993
Pliant  Tudor Zbarnea, Pictura, Galeriile de Arta ale municipiului Bucuresti, septembrie 1992
Pliant Tudor Zbyrnia, Galeria de’Florio Arte , Capo D’Orlando(Messina), Italy1991
 
Presa:
I.Graur O operă pe care ar admira-o şi străbunii, Literatura si Arta nr.44, 04 noiembrie .2010
Т.Мигулина Архетипы внутри нас , газета Экономическое обозрение ном.39, 29 октября 2010
Jean Louis Avril:  Le 12 Salon international de peinture et sculpture M.C.A. Cannes-Azur, revista Univers des Arts,nr.152, juin 2010
Editorial ,Un salon pas comme les autres, ziarul  „Nice-matin”, (Nice, Franta) , 06 juillet 2010
Tudor Lavric : Tudor Zbarnea, un artist care nu cocheteaza cu moda, sursa www.inforusia.ro
Multiple simboluri din lumea pictorului Tudor Zbarnea,10 octombrie 2009,  sursa www.informatia.ro
Un poet al culorii de la Chisinau expune la Bucuresti, „Cronica Romana”, 12 octombrie 2009
.Simboluri fundamentale in lumea pictorului Tudor Zbarnea, revista „Ultima ora”, 20 octombrie 2009
Editorial Cultura si identitate (inter)nationala,  Ziarul „Ziua”, nr.4663, 12 octombrie 2009
Iolanda Malomen Tudor Zbarnea si arhaicul ca mintuire, ziarul „Luceafarul de dimineata”, nr.36(908), 04 noiembrie 2009, pag.16
Ziarul „Cultura(Fundatia Culturala Romana)”, nr.45(249), 12 noiembrie 2009
Vlad Bulat, Tudor Zbarnea, revista „Time out” Bucuresti, nr.109, 2009
Editorial ,Deux cents artistes pour un monde de culture, ziarul  „Nice-matin”, (Nice, Franta) nr.22278, 27 martie 2009
 Editorial, Anche due artisti moldavi al trofeo „VICOLO POLDO” , ziarul „La Provincia” (Como, Italia), 11 agosto 2009,
Maria Pia Codato, In mostra l’Europa e l’arte dell’ integrazione, ziarul ” Il  Gazzettino” , (Padova, Italia), 26 luglio, 2008
Gh.Doni „Muzeul nu e un loc de veci pentru bunuri culturale(T.Zbarnea) , „Noi”, nr.8, 2008
 Pavel  Susara, Artisti basarabeni – iesire din haos, Romania literara,  2007 
Bantos Alexandru, interviu cu  Tudor Zbarnea, revista  „Limba Romana” , nr.10-12, 2007
Cheorghe Macarie , Geometrism si fascinatie cromatica – Tudor Zbarnea la Palatul Culturii, „Revista romana” nr.1(47), martie 2007  
Irina Nechit , Culoarea vine din interior, ziarul „Jurnal de Chisinau”, 23 mai, 2006
Valentin Ciuca, Un clasic modern, ziarul „ Flacara Iasului”, nr.1768, 22 iulie 2006
Cristina Paladuta, Schimb de taceri,  ziarul „Metropolis”, 29 iunie-5 iulie 2006
Cristina Paladuta, O expozitie unica , ziarul „Metropolis”, 24 -30 august  2006
Cheorghe Macarie, La Palatul Culturii – Expozitiia pictorului Tudor Zbarnea,ziarul „Ziua de Iasi”, nr.2519, august 2006
 Polina Gridnev, „Psihogramele” interiorizate  ale pictrului  Tudor Zbarnea, ziarul  „ Moldova suverana” 12 iulie 2006
Andrei Vartic, Ingandurari la o expozitie, ziarul  „Literatura si arta”, nr.21, 25 mai 2006  
Val Gheorghiu, La dupa-amiaza unui faun, ziarul  „Ziarul de Iasi”, nr.147, 27 iunie 2006
 Iurie Colesnic, Un filozof al penelului, ziarul „Ora satului” , nr.21(63), decembrie 2005
Clubul CRONOS, Iterviu Tudor Zbarnea ,ziarul „Timpul” nr.16(77), 25 aprilie 2003
Marcela Gafton, Interviu cu T.Zbarnea, ziarul ” Flux”  editia de vineri, 7 februarie 2003  
Veronica Postolache, Grupul ZECE, revista  „Zece Plus”, nr.5 (23), 2002
Antonina Sarbu, Intalnire cu cei  ZECE, revista  „Zece Plus”, nr.5 (23), 2002
Constantin Cheianu, interviu cu  T.Zbarnea ,ziarul  „Democratia” , nr..47, 5 noiembrie 2002
Constantin Cheianu, O expozitie de „ZECE”, ziarul „Democratia”, nr.46, 29 octombrie 2002
Revista SUD-EST, nr.3(49), 2002
Emilia Ghetu,"Spiritualitatea noastră se constituie dintr-o geometrie foarte clară pe care doresc s-o exprim în limbaj plastic", revista  „Atelier”, 2001  
Ludmila Toma. Creatia lui Tudor Zbarnea, Catalogul expozitiei la Casa Centrala a Artistului din Moscova, 2001.
Interviu, Zina Cerchez , ziarul „Mesager" iunie 2000
Revista „Noi”, nr.3, 2000
Marcela Gafton, Interviu cu T.Zbârnea,  ziarul "Ţara", nr.61(668) , 17 august 1999  
Pavel Susara, Pictura ca ieşire din haos , ziarul  "Romania literară" Bucuresti, iunie 1998
Rodica Mahu, Prezentarea albumului T.Zbârnea,  ziarul "Flux" 1998
Elena Tamazlâcaru, Naufragii în aurul topit al luminii, ziarul "Literatură şi Artă", aprilie 1997
Ludmila Toma, Dvijenia ciutkoi dushi, "Nezavisimaia Moldova", aprilie 1997
V.Malaneţchi, Pictorul T.Zbarnea a revenit la Chişinău,  ziarul "Flux", aprilie 1997
A.Sarbu, L.Ciobanu, .Interviu cu T.Zbarnea, "Moldova Literară", supliment "Moldova Suverană", mai 1997
A.Ciocanu, Sinceritatea ca simţire originală, ziarul "Glasul naţiunii", Bucureşti, august 1997
Larisa Gulea, Meditatii asupra unui vernisaj,  revista "Lanterna magică", nr.3-4 1997
Ion Parhon, Ce fel de nostalgie?, revista "Panoramic (radio-TV)"Bucuresti,  ianuarie 1996
Gh.Bologan, Amintirea Luminii dintru început, ziarul "Viaţa Satului", Chişinău, 3 februarie1996  
Vlad Bulat, O certitudine , revista "Confort", februarie 1996
Adrian-Silvian Ionescu, Un pictor al tăcerii, revista "Cotidianul"Bucuresti,, 29 decembrie 1995
V.Ghenceanu, Tudor Zbârnea, ziarul "Graiul maramureşului", iulie 1994
Lazăr Baciucu, Dialog cu T.Zbarnea , ziarul "Românul", Bucuresti, iunie 1994
Petru Bicer, Confesiuni, ziarul "Evenimentul", Iaşi, 10 noiembrie 1994
Val Gheorghiu, Breviar plastic, revista "Monitorul", Iaşi, noimbrie, 1994
Traian Mocanu, Expoziţii, revista "Forum Cultural", Iaşi, noiembrie 1994
G.Buluta, Tudor Zbarnea,  revista „SUD-EST”, nr.3, 1994, pag. 59-62
Valentin Cuca, Toamna prin galerii, ziarul  "Cronica" Iaşi, decembrie 1994
Rodica Buzdugan, Grupul "ZECE" la sfirsitul secolului XX., ziarul "Literatură şi Artă", ianuarie 1993
Emilia Ghetu "Imi plac oamenii ocrotiţi de aura divinităţii...",  revista  "Lanterna Magică", 15 februarie 1993
 L.Culiciva-Gancu, O vystavke DESEATI, ziarul "Nezavisimaia Moldova", februarie 1993
Ludmila Toma, Contopirea amintirilor cu visul, ziarul  "Glasul naţiunii", octombrie 1993
Revista „SUD-EST”, nr.1, 1993, pag. 33,76, 82
Tudor Octavian, Un remnarcabil pictor din Basarabia, ziarul "Libertatea", 1 octombrie 1992
Larisa Gulea, Un plastician de formaţie nouă, ziarul "Literatură şi Artă", Chişinău, 24 decembrie 1992
Călina Trifan, Acolo de unde n-ai plecat niciodată, ziarul "Glasul naţiunii", 29 iunie 1991
Antonina Sârbu, Marile bucurii, ziarul "Moldova suverană",  20 iunie 1991
Constantin Olteanu, Epitete cromatice, ziarul "Tinerimea Moldovei",Chişinaă,11 februarie 1987
Note critice
1. de Marin Gherasim (sept.2010)   TUDOR  ZBÂRNEA  ŞI  IDEALUL  COMPLETITUDINII.
 Tudor Zbârnea face parte din specia celor care cercetează prin artă sfera esteticului şi a eticului, a esteticului împletit organic cu eticul în spiritul conceptului grec de Kalokagathon.Concept şi ideal propus ca ideal şi pentru omul modern care prea adesea a ignorat sau respins ideea de frumos în „favoarea” celei de expresiv sau chiar de urât.
  Kalookagathoskalos  kai  agathos – Frumosul este  Bine sau, altfel spus, Binele este Frumos. Este frumuseţe.
  Tudor Zbârnea face parte din specia moraliştilor, a celor ce  meditează asupra condiţiei umane, dar o face strict cu mijloacele artei, o face din interiorul imperativelor imaginii şi nu ca discurs supraadăugat imaginii.
  Tensiunile expresioniste din unele din picturile sale sunt expresia meditaţiei sale asupra omului în lume, a omului de azi în chip special. Meditaţie împletită intim cu cea asupra naturii picturii.
  Putem spune, parafrazând, că expresionismul lui este unul „bine temperat”. Artistul nu uzează de mari distorsiuni ale formei, de mari contraste de culori sau de valori. Pictura lui nu atinge niciodată grotescul, strigătul disperat, gesticulaţia lipsei de speranţă. Cromatica sa este gravă dar nu sumbră. Pictura se aşază pe planul pânzei ca pe un zid, ca pe un zid de mănăstire. Dar să ne amintim că în iconografia religioasă este figurat şi iadul. Ca şi Judecata din Urmă, perspectiva Învierii, Deisis.
  În subtextul imaginilor sale putem ghici uneori tiparul icoanei ca formă spiritualizată de organizare a imaginii date şi elementaritatea unor configurări arhaice (seria de imagini totemice cu idoli) când pictura devine mai aspră, mai frustă.
  Tudor Zbârnea este un neliniştit al căutării de sine, al căutării adevărului, un ochi acut îndreptat spre înţelesurile morale ale vieţii („Dezintegrare”,”Utopia veşniciei sau adevărul clipei”,”Reîntoarcerea spre sine”). În acelaşi timp este un pasionat cercetător al resurselor expresive ale imaginii ce se desfăşoară în vastul spaţiu dintre expresionism şi abstracţia cu tentă simbolică.
  A început să se vorbească despre „cel de al doilea modernism”, care spre deosebire de primul nu mai proclamă „autonomia absolută a imaginii”, imaginea ce-şi află scopul ultim în sine, în propria configuraţie, ci este preocupat de inserţia imaginii în marea semantică a lumii, a vieţii.
  În acest sens, Tudor Zbârnea aparţine „celui de al doilea modernism”. 
 
2. de Dan Grigorescu, București, 1995. Pictura lui Tudor Zbârnea aparține în toate detaliile ei cu adevărat tradiției românești, dar se vede că în adâncurile simțirii sale, în adâncurile gândirii lui artistice, aceste gene,
aceste canoane ale colorismului românesc s-au întipărit din tată în fiu, din vechime, pentru că Tudor Zbârnea este, mai presus de toate, un colorist. […]
Opera lui e o pictură clădită cu fermitate, o pictură gândită, o pictură care înnoiește. Picturii lui Tudor Zbârnea îi sunt caracteristice două trăsături fundamentale ale școlii românesti: în primul rând, o construcție coerentă, lucidă, o distribuție foarte bine gândită a culorii pe suprafața tabloului, și, în al doilea rând, o înțelegere exactă a funcției culorii. Culoarea nu se reduce doar la modalitatea de a grăbi o întâlnire sufletească - dar ceea ce e mai important - culoarea caracterizează în chipul cel mai clar o anume atitudine față de artă: arta care rămâne, mai presus de toate, un mod de a înțelege lumea și de a o explica și comunica privitorului.Se știe foarte bine că pictura nu este o sporovăială a culorilor pe pânză, ci dialogul clar, rațional și intelegibil între diverse suprafețe colorate. Tudor Zbârnea este un reprezentant al sensibilității școlii românești de artă, care își are obârșia încă în pictura mănăstirilor moldovene și care continuă prin mari pictori ai
secolelor XIX si XX. Prin toate componentele sale esențiale - spiritualitate, sensibilitate și gândire plastică - pictura lui Tudor Zbârnea aparține acestei mari școli.  3. de Pavel Șușară, Bucuresti, 1998. 
Zbârnea cultivă deliberat echivocul și penumbra, observația neutră și propria lui proiecție, nu atât pentru a crea stări de nesiguranță în exercițiul lecturii, cât pentru a înțelege care sunt mecanismele prin care materia se organizează și sarcina spirituală supradetermină lumea substanței. El pornește de la premisa creatorului genuin care, într-un moment de clarviziune, are
intuiția unei armonii de dincolo de simțuri ce trebuie transferată din virtualitate în act sau, altfel spus, din existența latentă în realitatea manifestă. După această îndelungată negociere cu amăgirile formei, cu materia cromatică și cu lumina consubstanțială acesteia, o nouă vârstă a imaginii pare a se instaura de la sine. Aburul ambiguității se risipește, culoarea părăsește
practica propriei mărturisiri, imaginea se desparte de context și ochiul începe să deslușească și să recunoască obiecte, chipuri, întâmplări și episoade izolate dint-o narațiune acoperită de uitare. Ceea ce inițial era o poveste despre nașterea formei (lumii) într-o variantă generică și sub o privire globalizatoare, devine acum un epos al formei (lumii) gata constituite. Tudor Zbârnea urmărește această odisee a creației atât din perspectiva martorului fascinat de miracol și copleșit de măreția lui, cât și din aceea a creatorului însuși în al cărui gest se amestecă duioșia și asprimea, iubirea paternă și luciditatea de stăpân. 4. de Constantin I. Ciobanu,  Chișinău, 2005 . În ultimii ani pictura lui Tudor Zbârnea constituie reabilitarea figurii umane – utilizată ca valoare plastică și integrată organic în sistemul geometric al compozițiilor sale. Structura polimorfă – “de poliptic” – a unor pânze nu permitea accesul formelor antropomorfe decât în versiunile lor extrem de simplificate, apropiate de limbajul pictogramelor. Se simte că autorul caută nu
atât lapidaritatea geometrică a ideogramei abstracte cât “formula” cea mai sugestivă a plasticii și a morfologiei figurii și chipului uman. Atitudinea lui Tudor Zbârnea în abordarea motivelor antropomorfe din aceste lucrări este similară atitudinii maeștrilor post-modernismului literar vizavi de problema originalității textului scris. În discursul plastic al artistului, în calitate de materie brută, putem întrezări aluzii atât la opera unor autori medievali de tipul lui Villard de Honnecourt cu celebrele sale corpuri umane stilizate în chip de figuri geometrice, cît și aluzii la măștile ritualice africane, la “Gânditorul” de la Cernavodă al Culturii Hamangia, la “Sărutul” sau la “Cumințenia pământului” ale lui Constantin Brâncuși, la “Domnișoarele de la Avignon” sau la “Peștii”, “Taurii” și “Cocoșii” lui Pablo Picasso. Tot acest material eterogen, toate aceste “citate” din istoria artei sunt retopite în retortele și în creuzetele subconștientului individual al artistului pentru a fi etalate în originale și sugestive compoziții – compoziții – în care figurativul și nonfigurativul caută o nouă și discontinuă stare de echilibru.
 
5. de Valentin Ciucă, Iași, 2006. 
Gânditor în ordinea moralei, pictorul își caută cu disperată fervoare elementele de sprijin pentru o posibilă construcție în dimensiunea esteticului. Ca cei vechi, mai crede încă în triada antichității clasice, unde valorile etico-estetice ne reamintesc un veritabil cod umanist. Concomitent însă, Tudor Zbârnea caută cu pasiune semnele eterne ale lumii și le află în arhetipuri, mituri și simboluri străvechi. Compune astfel cu devotament și măiestrie dipticuri și polipticuri unde asociază elemente aparent disparate cărora el le induce însă, funcție de context, semnificații noi. În plus nu ezită să inducă ideea de arhaitate ca metaforă a unui trecut utopic. Asemenea glose, grave și incitante, denotă profunzimile reflexive la care a ajuns și la virtuozitățile tehnice pe care le-a adaptat sensului general al imaginilor. Tudor Zbârnea e clasic prin atitudine și viziune picturală, modern prin recursul la simbolistica arhaică și stilul devenit o indubitabilă pledoarie pentru originalitate.
Cromatica tablourilor consună cu arhitectura compozițională și generează un sentiment de solidaritate afectivă. Dominantele și armoniile grave mențin tonul unui discurs pictural exemplar și coerent, fără stridențele unui strigăt deznădăjduit ca în tablourile nordicului Edward Munch. Peste pânzele lui plutesc norii și cețurile septentrionale, dar există și suficiente elogii aduse
lumii laborice. Prin credință omul se poate mântui, prin artă se poate mângâia. Tudor Zbârnea oficiază într-un templu din care omul nu poate fi izgonit niciodată...
 6. de Iolanda Malomen, Bucuresti, 2009.
Impresia imediată pe care o ai intrând in lumea totemic-meditativă a picturilor lui Tudor Zbârnea este de certa virtuozitate stilistică, forma si cromatica conlucrând armonic, în înfăptuirea limbajului. O finețe vădit cerebrală, un spectacol cu accente dramatice, străbătute de un lirism obsedant, o încremenire roditoare, cât și o impresionantă acumulare de energii calde sunt doar căteva din calitațile acestei picturi. Originalitatea discursului la Tudor Zbârnea constă în capacitatea de-a lumina în gradații succesive planurile și de-a lăsa culorile să curgă sau, dimpotrivă , să împietrească într-un timp indefinite.
Așezarea lor într-o simbolistica cu trimiteri spre frumusețea picturii murale are loc fără frământări apocaliptice, ci, mai curând, cu o liniște dramatică (nu văd nimic pleonastic în sintagma asta). Arhaicul este învăluit și dezvăluit într-un uman în care grimasele durerii devin mântuiri. Unitară și circumscrisă perfect comunicării cu privitorul, lucidă și nefuncționând cu jumătăți de
valori, misterioasă în substanța ei constant narativă, fără a păcătiu însă prin literaturizare, pictura lui Tudor Zbârnea mi se pare integrată în circuitul valoric românesc, fiind un bun mesager a ceea ce vine de dincolo de Prut. De astfel, această precizare mi se pare superfluă, mai ales că tradiția în cultură și artă nu ține cont de evenimentele politice și de granițele arbitrare, survenite ulterior.1. de Marin Gherasim (sept.2010) TUDOR ZBÂRNEA ŞI IDEALUL COMPLETITUDINII.
Tudor Zbârnea face parte din specia celor care cercetează prin artă sfera esteticului şi a eticului, a esteticului împletit organic cu eticul în spiritul conceptului grec de Kalokagathon.Concept şi ideal propus ca ideal şi pentru omul modern care prea adesea a ignorat sau respins ideea de frumos în „favoarea” celei de expresiv sau chiar de urât. Kalookagathos, kalos kai agathos – Frumosul este Bine sau, altfel spus, Binele este Frumos. Este frumuseţe. Tudor Zbârnea face parte din specia moraliştilor, a celor ce meditează asupra condiţiei umane, dar o face strict cu mijloacele artei, o face din interiorul imperativelor imaginii şi nu ca discurs supraadăugat imaginii. Tensiunile expresioniste din unele din picturile sale sunt expresia meditaţiei sale asupra omului în lume, a omului de azi în chip special. Meditaţie împletită intim cu cea asupra naturii picturii. Putem spune, parafrazând, că expresionismul lui este unul „bine temperat”. Artistul nu uzează de mari distorsiuni ale formei, de mari contraste de culori sau de valori. Pictura lui nu atinge niciodată grotescul, strigătul disperat, gesticulaţia lipsei de speranţă. Cromatica sa este gravă dar nu sumbră. Pictura se aşază pe planul pânzei ca pe un zid, ca pe un zid de mănăstire. Dar să ne amintim că în iconografia religioasă este figurat şi iadul. Ca şi Judecata din Urmă, perspectiva Învierii, Deisis. În subtextul imaginilor sale putem ghici uneori tiparul icoanei ca formă spiritualizată de organizare a imaginii date şi elementaritatea unor configurări arhaice (seria de imagini totemice cu idoli) când pictura devine mai aspră, mai frustă. Tudor Zbârnea este un neliniştit al căutării de sine, al căutării adevărului, un ochi acut îndreptat spre înţelesurile morale ale vieţii („Dezintegrare”,”Utopia veşniciei sau adevărul clipei”,”Reîntoarcerea spre sine”). În acelaşi timp este un pasionat cercetător al resurselor expresive ale imaginii ce se desfăşoară în vastul spaţiu dintre expresionism şi abstracţia cu tentă simbolică. A început să se vorbească despre „cel de al doilea modernism”, care spre deosebire de primul nu mai proclamă „autonomia absolută a imaginii”, imaginea ce-şi află scopul ultim în sine, în propria configuraţie, ci este preocupat de inserţia imaginii în marea semantică a lumii, a vieţii. În acest sens, Tudor Zbârnea aparţine „celui de al doilea modernism”.

Link-uri
 
1.   http://www.europalibera.org/video/27696.html Openning day International Painting Biennial 2011 
2.   http://www.noroc.tv/noutati/3571 Openning day International Painting Biennial 2011 
3.   http://www.privesc.eu/Arhiva/7326/Vernisajul-Bienalei-Internationale-de-Pictura--Chisinau-2011 Openning day International Painting Biennial 2011
4.   http://www.trm.md/index.php?module=stiri_int&news_id=27756 Openning day International Painting Biennial 2011 

http://news.belta.by/en/news/culture?id=645634  Homel Palat Paschevivei-Rumeanteva (eng)
http://artmuseum.by/eng/vyst/the-last-exhibitions/tudor-zbarnea:-archetypal-space   MInsk, Muzeu National de Arte, (eng)
http://www.artmuseum.by/ru/vyst/proshedshie-vyistavki/tudor-zbyirnya:-arxetipalnoe-prostranstvo MInsk, Muzeu National de Arte, (rusa) 
http://www.tvr.by/eng/culture.asp?id=51058  Video, TVR Belarus 
http://www.video.ej.by/ej/2011/07/10/moldavskoe_arhetipal_noe_prostranstvo.html  Video 
http://ns1.interfax.by/event/82292 

http://www.jurnaltv.md/#arta-care-uneste-malurile-prutului-194405 Inmanarea Premiei Ministerului culturii, Concurs National in Arte Plasice 2010
http://www.literaturasiarta.md/pressview.php?l=ro&idc=139&id=2346&zidc=4  Literatura si arta nr.44 ,04 noiembrie  2010
http://jurnaltv.md/#arhaicul-redat-in-pictura-168426 (video)  Jurnal TV,   Arhaicul redat in pictura, Vernisajul expozitiei personale din 12 octombrie 2010
http://www.europalibera.org/content/article/2189034.html  (video) V.Botnaru, Radio Europa Libera , Vernisajul expozitiei Insertii arhitepale din 12 octombrie 2010
http://www.europalibera.org/video/11476.html (slade-show) V.Botnaru, Radio Europa Libera , Vernisajul expozitiei din 12 octombrie 2010
http://www.trm.md/index.php?module=stiri_int&news_id=21584 (video) Vernisajul expozitiei personale din 12 octombrie 2010
http://www.romlit.ro/ieirea_din_haos_-_artiti_basarabeni Pavel Susara , Romania literara 2007, Cronica Plastică:Ieşirea din haos - artişti basarabeni
.
http://astra.iasi.roedu.net/texte/nr4GeometrismSiFascinatie.html   Geogre Macarie, iasi,  Geometrism şi fascinaţie cromatică – Tudor Zbârnea la Palatul Culturii

http://inforusia.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=861:tudor-zbarnea-un-artist-care-nu-cocheteaza-cu-moda&catid=43:politica&Itemid=75 Tudor Lavric (Galeria Dialog), oct 2009 Tudor Zbarnea, un artist care nu cocheteaza cu moda
 
http://www.ziaruldeiasi.ro/opinii/la-dupa-amiaza-unui-faun~ni42io  Val Gheorgiu
La dupa-amiaza unui faun
http://www.ziua.ro/display.php?data=2009-10-29&id=260941 Cristina Spridon
De dincolo de Prut
 
http://limbaromana.md/index.php?go=articole&n=634   T.Zbarnea
Gândurile şi trăirea mea în artă se îndreaptă înspre trecut, întru redobândirea echilibrului interior şi revendicarea sacralităţii pentru viitor
 
http://www.revistaluceafarul.ro/index.html?id=1600&editie=73 Iolanda Malomen
Tudor Zbârnea şi arhaicul ca mântuire.
Expozitii personale
.....
Copyright © 2017 arta.md Toate drepturile rezervate.       Webdesign: sGallery